Μια πρόταση …

Δεδομένων ότι:

1. Τα όργανα της ΕΕ και της Ευρωζώνης χαλαρώνουν όλους τους περιοριστικούς όρους των κανονισμών για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης
2. Κατ’ εντολήν της τηλεδιάσκεψης κορυφής στο Eurogroup έχει ανατεθεί η εξεύρεση τρόπων χρηματοδότησης για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης.
3. Το κορωνοομόλογο, εάν αποφασισθεί, θα συνοδεύεται από όρους τουλάχιστον αντίστοιχους της αυστηρής εποπτείας, πιθανότατα μνημονιακού τύπου.
4. Το μαξιλάρι ύψους €31 δισ δεσμεύει ρευστότητα, ενώ έχει αποδειχθεί αναποτελεσματικό ασφαλιστήριο.
5. Η Ελλάδα, κατά δήλωσιν του ΥΠΟΙΚ, έχει τρύπα περίπου €6 δισ το μήνα για άγνωστο χρονικό διάστημα.
6. Τόσο η άντληση πόρων από τον ESM όσο και το ομόλογο αυξάνουν το χρέος. Με την αναμενόμενη βαθειά ύφεση, ο σχετικός δείκτης θα πλησιάσει ή και ξεπεράσει το 200% του ΑΕΠ, με τη βιωσιμότητα του χρέους να είναι αμφίβολη. Αμέσως μετά την κρίση, δεν μπορεί παρά να μπει στο τραπέζι το σύνολο του ελληνικού προβλήματος – ξανά!
Προτείνω την άμεση κατάθεση αιτήματος στο Eurogroup ως εξής:
1. Υποκατάσταση του μαξιλαριού με κατάλληλο “προϊόν” ESM το οποίο θα μπορεί να εγγυηθεί (αμέσως ή εμμέσως) εκδόσεις ομολόγων, της τάξεως των €20 δισ.
2. Επέκταση του διαστήματος ισχύος της προληπτικής πιστοληπτικής γραμμής που προσφέρει ο ESM από δύο εξάμηνα, σε τρία συν δύο χρόνια. Η ECCL θα μπορούσε να είναι το “προϊόν” στο 1
3. Κεφαλαιοποίηση των τόκων και προμηθειών δύο ετών που πληρώνει η Ελλάδα για τα δάνεια του Μηχανισμού Στήριξης. Το 2019 πληρώθηκαν €2.7 δισ, κατανεμημένα περίπου ως €1.9 δισ ESM/EFSF, €0.5 δισ δάνεια πρώτου μνημονίου, €0.3 δισ ΔΝΤ. Τα δύο πρώτα, συνολικά €2.4 δισ, είναι δικαιοδοσίας των εταίρων. Οι κεφαλαιοποιημένοι τόκοι θα μπουν μαζί με όλα τα άλλα στο τραπέζι το 2032.
4. Η ελληνική κυβέρνηση αναλαμβάνει την υποχρέωση να μειώσει το κόστος εσωτερικού δανεισμού (repos) κάτω από το κόστος δανεισμού με έντοκα γραμμάτια εξαμήνου.
Με τα 1 και 2, διατίθεται άμεσα στον ΥΠΟΙΚ ρευστότητα μέχρι €31 δισ, πολύ υψηλότερη από την αναμενόμενη τόσο από το ομόλογο, όσο και την παρέμβαση ESM – χωρίς να επηρεάζεται το χρέος, μιας και έχουμε ήδη δανεισθεί. Επί πλέον, ελληνικά αξιόγραφα είναι επιλέξιμα για όλα τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, οπότε δεν τίθεται ζήτημα άρσης του waiver που έδωσε πρόσφατα η ΕΚΤ με σημαντική και μακροπρόθεσμη θετική επίπτωση στις αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων.
Με το 3 δημιουργείται πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος περίπου €1.9 – €2.4 δισ για δύο χρόνια.
Με το 4 παρέχεται ταμειακή βελτίωση περίπου €0.6 δισ το χρόνο, χωρίς δημοσιονομικό αντίκτυπο. Επιπροσθέτως, παρέχεται στους δανειστές εγγύηση αποφυγής “έξυπνων” συναλλαγών για τεχνητή αύξηση πλεονάσματος.
Γνώμη μου είναι πως στη συγκυρία όλα τα παραπάνω είναι εύλογα αιτήματα της ελληνικής πλευράς, χωρίς ιδιαίτερο κόστος και χωρίς αύξηση του κινδύνου για τους δανειστές. Επίσης, διευκολύνεται η επόμενη μέρα της κρίσης για όλους.Το βασικό είναι πως η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη δανειστεί και δεν υπάρχει λόγος να φορτωθεί βαρίδια στη μελλοντική προσπάθεια να ανακάμψει.
Αν τα πράγματα με τον ιό στραβώσουν πολύ, όλοι θα χρειασθούν έξτρα βοήθεια.
Γιώργος Προκοπάκης
Σύμβουλος Επιχειρήσεων, πρώην καθηγητής στο SEAS του Πανεπιστημίου Columbia, βασικός μέτοχος & τεχνικός διευθυντής της εταιρείας συμβούλων SPEC A.E.