Χριστουγεννιάτικες μελωδίες της Αυτοκρατορικής Βιέννης από την ΕΡΤ

Photo: Marina Khrapova on Unsplash

Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), μαζί με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, παρουσιάζει στις 27 Δεκεμβρίου μία ξεχωριστή συναυλία με τις υπέροχες μουσικές της Αυτοκρατορικής Βιέννης.

Μαέστρος, ο πολυβραβευμένος Γιώργος Πέτρου. Τα δημοφιλή έργα της οικογένειας Strauss, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα, με το εορταστικό πνεύμα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Βάλς, Πόλκες, Μαζούρκες, αλλά και αποσπάσματα από οπερέτες, στροβιλίζονται με τρόπο μεθυστικό, προκαλώντας τη φαντασία και το άρρηκτα εορταστικό κλίμα.

Τα Έργα που θα ακούσουμε

«Wein, Weib und Gesang Op. 333» του Johann Strauss. Ο φανταστικός τίτλος του τραγουδιού, προήλθε από μία παλαιά γερμανική παροιμία: «Όποιος δεν αγαπά το κρασί, τη γυναίκα και το τραγούδι, θα είναι ανόητος για όλη του τη ζωή!». Το χορωδιακό αυτό βαλς, παραγγέλθηκε για τη βραδιά των ανδρών της χορωδιακής ένωσης της Βιέννης το 1869, αφιερωμένο στον χοροδιδάσκαλο του συλλόγου Johann Herbeck.

«Fata Morgana – Op. 330» του Johann Strauss. Το φαινόμενο Fata Morgana, εμφανίζεται κατά τη διάρκεια μίας παλίρροιας, παραμορφώνοντας το φως, δημιουργώντας αντικατοπτρισμούς και διαθλάσεις. Ο Strauss έγραψε αυτή τη πόλκα, θέλοντας με τη σειρά του, να παρουσιάσει την Fata Morgana σαν ένα αστραφτερό νεραιδότοπο. Γράφτηκε για τον μεγάλο χορό, της Ένωσης Καλλιτεχνών της Βιέννης, το 1869.

«Fruhlingsstimmen – Op. 410» του Johann Strauss. Οι Φωνές της Άνοιξης, το ορχηστρικό αυτό βαλς γράφτηκε το 1882. Η διάσημη σοπράνο Bertha Schwarz, το τραγούδησε σε ένα φιλανθρωπικό γκαλά για άπορους, όμως δεν γνώρισε επιτυχία. Όταν όμως ο συνθέτης, διασκεύασε τη μελωδία για πιάνο, στη περιοδεία του στη Ρωσία, τότε ανταμείφθηκε με μεγάλη επιτυχία από το κοινό του.

«Bauern Polka – Op. 276» του Johann Strauss. Η Πόλκα των Χωρικών. Που να φανταζόταν ο συνθέτης, πόσο ενθουσιασμό θα προκαλούσε αυτό το έργο! Το 1863 παίχθηκε για πρώτη φορά. Ο Strauss έγραψε στον εκδότη του, τα εξής: « Οι άνθρωποι δεν χτυπούσαν απλώς τα πόδια, αλλά τραγουδούσαν το έργο μου με ακρίβεια!» Ακόμη και ο Τσάρος Αλέξανδρος Β’ που παρακολουθούσε τις συναυλίες του Strauss, απαίτησε να ακούσει το έργο.

«Perpetuum Mobile – Op. 257» του Johann Strauss. Το  έργο του, έχει υπότιτλο «Ein musikalische Scherz» δηλαδή Ένα Μουσικό αστείο. Το αστείο του Strauss ήταν διπλό. Πρώτον, σκόπευε με την μελωδία του να δώσει έμφαση στην επίδειξη και όχι στη μουσικότητα, δηλαδή να το κάνει μία παρωδία. Δεύτερον το έργο του δεν έχει τέλος, απλώς επαναλαμβάνεται συνεχώς.

«Kunstlerleben – Op. 316» του Johann Strauss. Το βαλς H ζωή ενός καλλιτέχνη παρουσιάστηκε μόλις τρείς νύχτες,  μετά  την πετυχημένη παράσταση «The blue Danube» στον ίδιο χώρο. Η καινοτόμα κίνηση του Strauss πέτυχε, γιατί το νέο βαλς ανακοινώθηκε γρήγορα, ως το νέο δίδυμο του «Γαλάζιου Δούναβη» και έτσι η δημοτικότητά του, διατηρήθηκε στο ρεπερτόριο της κλασικής μουσικής.

«Pizzicato Polka» του Johann Strauss.  O συνθέτης το συνέθεσε με τον αδελφό του Γιόζεφ, το 1869 σε ένα τους ταξίδι στην Ρωσία. Η Πόλκα γράφτηκε για ορχήστρα εγχόρδων και glockenspiel. Ήταν τόσο δημοφιλής ειδικά στην Ιταλία, όπου συμπεριλαμβανόταν σε κάθε πρόγραμμα που έπαιζε ο Strauss.

«Rosen aus dem Suden – Op. 388» του Johann Strauss.  Αφιερωμένο στον βασιλιά της Ιταλίας Ουμβέρτο Α’. Το βαλς αυτό σχεδόν κάθε χρόνο, παίζεται στην Πρωτοχρονιάτικη συναυλία, της Φιλαρμονικής της Βιέννης. Τα θέματα του, είναι αντλημένα από την Οπερέτα «Das Spitzentuch der Konigin» (Το μαντήλι της δαντέλας της βασίλισσας).

«Tick Tock Polka – Op. 365» του Johann Strauss.  Σε αυτό το έργο, ο Strauss προκειμένου να αυξήσει τις πωλήσεις των παρτιτούρων του, διασκεύασε την τρίτη του οπερέτα «Die Fledermaus». Η πόλκα ακούστηκε για πρώτη φορά στη Βιέννη το 1874.

Οι μικρές εκπλήξεις της ορχήστρας μετά το τέλος του προγράμματος

«An der schonen bluen DonauOp. 314» του Johann Strauss.  Ο όμορφος μπλε Δούναβης, συντέθηκε το 1866, θέλοντας ο συνθέτης, να ανυψώσει το πνεύμα της χώρας, διότι είχε ηττηθεί από την Πρωσία στον Πόλεμο των επτά εβδομάδων. Τον τίτλο του έργου του, τον εμπνεύστηκε από ένα ποίημα τον Ισιδόρ Μπεκ, κάθε του στροφή κατέληγε στην φράση: «δίπλα στον Δούναβη, όμορφος μπλε Δούναβης!».

Λέγεται ότι ο εκδότης του Στράους, έλαβε τόσες πολλές παραγγελίες, για τη παρτιτούρα του πιάνου, που έπρεπε να φτιάξει 100 νέες χάλκινες πλάκες για να μπορέσει να τυπώσει πάνω από 1 εκατομμύριο αντίτυπα! Τέλος η θετή κόρη του Strauss, Alice von Meyszner- Strauss, όταν ζήτησε να της υπογράψει ένα αυτόγραφο. Εκείνος έγραψε τις πρώτες μπάρες του: «The Βlue Danube»,αλλά πρόσθεσε το «Leider nicht von Johannes -Brahms» (δυστυχώς, όχι από τον Γιοχάνες Μπραμς).

«Radetzky Marsch Op. 228» του Johann Strauss.  Ανατέθηκε στον συνθέτη, για να τιμήσει τη νίκη του στρατάρχη  Radetzky, στη μάχη της Κουστόζα. Σύντομα η μελωδία έγινε δημοφιλής στους στρατιώτες, που βάδιζαν γοργά στις μεγάλες τους συγκεντρώσεις. Ο τόνος της μελωδίας, είναι περισσότερο εορταστικός, παρά πολεμικός.

Μένει μόνο να τους απολαύσουμε τη Δευτέρα 27.12.2021 και ώρα 20.30 στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος «Χριστούγεννα με μουσικές της Αυτοκρατορικής Βιέννης» με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Γιώργος Πέτρου.

Τιμή εισιτηρίων : Ζώνη Α’ (15 €), Ζώνη Β’ (10 € & μειωμένο 5 €). Τα μειωμένα εισιτήρια τα δικαιούνται φοιτητές, άτομα ηλικίας 65+, παιδιά και νέοι έως 18 ετών, άνεργοι, Αμέα με τον συνοδό τους, πολύτεκνοι και κάτοικοι του Δήμου Καλλιθέας.