Η Hellenic Train, στο πόρισμα που παρέδωσε στις Αρχές για την τραγωδία στα Τέμπη, αποδίδει την πυρκαγιά και την έκρηξη σε «ατυχή σύμπτωση», καθώς η αλυσοειδής γραμμή επαφής βραχυκυκλώθηκε πάνω ή κοντά στον μετασχηματιστή.
Σύμφωνα με το πόρισμα, η σύγκρουση των τρένων προκάλεσε ηλεκτρικά τόξα και βραχυκύκλωμα στον εναέριο ηλεκτροφόρο αγωγό, τα οποία σημειώθηκαν κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Αυτό, σε συνδυασμό με πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών, οδήγησε στην ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού.
Την πραγματογνωμοσύνη υπογράφει ο Βέλγος εμπειρογνώμονας Yves Carton, εξειδικευμένος σε σιδηροδρομικά ατυχήματα, ο οποίος είχε αναλάβει τη διερεύνηση για λογαριασμό της εταιρείας.
Όπως σημειώνεται στο πόρισμα, «με εύλογα υψηλή πιθανότητα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα των ηλεκτρικών τόξων και του βραχυκυκλώματος της αλυσοειδούς γραμμής επαφής που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή, με τελικά πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών, δημιουργώντας ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού το οποίο στη συνέχεια κάηκε (2,4 τόνοι) μέχρις εξάντλησης».
Ο μετασχηματιστής το ψυκτικό υγρό είναι η κύρια πηγή της έκρηξης και της πυρκαγιάς
Το πόρισμα υποστηρίζει ότι «αρκετές ενδείξεις δείχνουν ότι ο μετασχηματιστής και πιο συγκεκριμένα το ψυκτικό υγρό είναι η κύρια πηγή της έκρηξης και της πυρκαγιάς».
Στην τεχνική έκθεση επισημαίνεται, ότι το βαγόνι Β2 κάηκε εντελώς, επειδή ένα τμήμα του βρισκόταν ακριβώς πάνω από τη ζώνη πυρκαγιάς του μετασχηματιστή. Στη συνέχεια -πάντα σύμφωνα με το πόρισμα- η φωτιά εξαπλώθηκε οριζόντια σε ολόκληρο το βαγόνι μέσω των υλικών (εσωτερικού, καθισμάτων, …) του ίδιου του βαγονιού και τελικά τροφοδοτήθηκε από άλλα εύφλεκτα υγρά από μπαταρίες και ψυκτικά μέσα κλιματιστικών.
Για το βαγόνι Β3 αναφέρει πως αν και επίσης δεν απέχει πολύ από την εστία προέλευσης, εμφανίζει κάποια σημάδια φωτιάς και εξάπλωσης κοντά στη θέση του μετασχηματιστή, χωρίς όμως να έχει πάρει φωτιά.
Τέλος χαρακτηρίζει, την έκρηξη και την πυρκαγιά ως «μια ατυχή σύμπτωση με το γεγονός ότι η αλυσοειδής γραμμή επαφής βραχυκυκλώθηκε πάνω ή κοντά στον μετασχηματιστή».