mAigov: O “Ψηφιακός Βοηθός” του gov.gr στην υπηρεσία των πολιτών – Το Δημόσιο στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου

Ορόσημο στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους αποτελεί ο πρώτος «Ψηφιακός Βοηθός» -«mAigov» Τεχνητής Νοημοσύνης που εγκαινιάστηκε σήμερα στο gov.gr, για να διευκολύνει ακόμη περισσότερο την καθημερινότητα των πολιτών, απλουστεύοντας και επιταχύνοντας τη διάδρασή τους με το Δημόσιο Τομέα.

Ο ψηφιακός βοηθός θα συνεισφέρει επίσης στην μεγαλύτερη εξοικείωση του μέσου πολίτη με το gov.gr και την ηλεκτρονική παροχή υπηρεσιών από το κράτος, το οποίο  αποτελεί μέρος της ευρύτερης ψηφιακής μετάβασης στην οικονομία του 21ου αιώνα.

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου μαζί με τον Υφυπουργό Κωνσταντίνο Κυρανάκη και τον Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο, παρουσίασαν την  πρώτη μεγάλης κλίμακας εφαρμογή ΤΝ για τον ελληνικό Δημόσιο. Στόχος  είναι να συμβάλλει καταρχάς στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης και επιπλέον να διασφαλίσει ότι σε μια εποχή καταιγιστικών αλλαγών, το Δημόσιο μπορεί να συμβαδίζει με τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις.

Το mAigov εγκαινιάζεται  σε πιλοτική «Beta» λειτουργία, καθώς όπως συμβαίνει με όλες τις εφαρμογές ΤΝ τα υπολογιστικά συστήματα χρειάζονται χρόνο για να μαθαίνουν, ενώ συγχρόνως εξελίσσονται με βάση τα δεδομένα που εισάγουν οι χρήστες. H περίοδος αυτή επιτρέπει τη βελτίωση της εφαρμογής  με βάση τις ανάγκες και την ανταπόκριση των χρηστών.

Οι πολίτες μπορούν να συνομιλήσουν με τον «Ψηφιακό Βοηθό» τόσο από  το κινητό τους τηλέφωνο, όσο και από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή.

  • Υποβάλλουν το ερώτημά τους σε φυσική γλώσσα, γραπτά ή φωνητικά, ώστε ο «Ψηφιακός Βοηθός» να τους βοηθήσει να εντοπίσουν με τρόπο απλό και φιλικό την υπηρεσία που ψάχνουν, ενώ στο τέλος της «συνομιλίας» έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν την εφαρμογή.
  • Η αναζήτηση πραγματοποιείται στις -έως σήμερα- 1610  υπηρεσίες του gov.gr και τις 3270 διοικητικές διαδικασίες του Εθνικού Μητρώου Διοικητικών Διαδικασιών «MITOS».  Επισημαίνεται ότι το μοντέλο έχει συλλογιστική και απαντάει με βάση τα στοιχεία που καταχωρούνται.
  • Λαμβάνει υπόψη την αρχική ερώτηση και διατηρεί στη μνήμη του τη συνομιλία κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, διασφαλίζοντας τη βέλτιστη εμπειρία για κάθε χρήστη.

Το mAigov Beta παρέχει -αυτή τη στιγμή- τη δυνατότητα εξυπηρέτησης έως 240 συνομιλιών στα ελληνικά ανά λεπτό. O χρόνος αλληλεπίδρασης κάθε πολίτη με το σύστημα δεν υπερβαίνει τα 5 λεπτά ανά συνεδρία. Με στόχο να διασφαλιστεί μια καλή εμπειρία για τον τελικό χρήστη,  αλλά και η διαθεσιμότητα της υπηρεσίας για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό πολιτών, ειδικά το πρώτο διάστημα όπου αναμένεται αυξημένο ενδιαφέρον, το σύστημα του mAigov  περιλαμβάνει εξειδικευμένο μηχανισμό αναμονής (queueing). Μόλις καλυφθεί ο μέγιστος αριθμός ταυτόχρονων εξυπηρετούμενων χρηστών, ο αμέσως επόμενος οδηγείται σε ουρά αναμονής μέχρι να μπορέσει να εξυπηρετηθεί.

Επισημαίνεται ότι για την υλοποίηση του έργου έχουν αξιοποιηθεί πόροι με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι οποίοι προβλέπονται για την ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Αφορούν σε σύμβαση του ΥΨηΔ για cloud services, και την παρακολουθεί η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ ΜΑΕ)

Ανάδοχος του έργου είναι ο ΟΤΕ με υπεργολάβους την Accenture και τη UBITECH η οποία έκανε την υλοποίηση, ενώ τεχνολογικός πάροχος είναι η Microsoft με την τεχνολογία Azure Open AI.

Το πρώτο chatbot του ελληνικού Δημοσίου σχεδιάστηκε χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής που βασίζονται σε μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης και υπολογιστικού νέφους και υλοποιήθηκε σύμφωνα με το Πρότυπο Υπεύθυνης Τεχνητής Νοημοσύνης της Microsoft (Microsoft Responsible AI Standard) διασφαλίζοντας μεταξύ άλλων διαφάνεια, ισότητα και σεβασμό προς την ιδιωτικότητα των χρηστών και την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR).