Οι σπινθηροβόλες αδελφές Λαμπέκ στο Μέγαρο

KATIA AND MARIELLE LABÈQUE - Photo: Stefania Paparelli - labeque.com

Ένα από τα καλύτερα πιανιστικά δίδυμα διεθνώς, ανοίγει την αυλαία του «Φεστιβάλ Άνοιξης» στο Μέγαρο. Η ανοιξιάτικη γιορτή των τεχνών, την Πέμπτη 31 Μαρτίου στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης και ώρα 08.30 μ.μ. φιλοξενεί τις δύο φημισμένες Γαλλίδες σολίστ, τις αδελφές Λαμπέκ.

Η κοινή τους πορεία

Η Κάτια και η Μαριέλ, γεννήθηκαν στη νοτιοδυτική ακτή της Γαλλίας. Ο πατέρας τους, ήταν γιατρός και λάτρης της μουσικής και τραγουδούσε στη χορωδία της Όπερας του Μπορντό. Η μητέρα τους Ada Cecchi, υπήρξε η πρώτη δασκάλα των δύο κοριτσιών. Ξεκίνησε την διδασκαλία πιάνου,  της Κάτιας και της Μαριέλ, σε ηλικία μόλις πέντε και τριών ετών. Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 στους διαδρόμους του Ωδείου Παρισιού, ο γνωστός συνθέτης Ολιβιέ Μεσιάν, άκουσε τα «Οράματα του Αμήν», να παίζονται από τα νεαρά τότε δάκτυλα των δύο κοριτσιών. Έτσι ξεκινά η υπέροχη καριέρα τους. Μετά την αποφοίτησή τους από το Ωδείο, αρχίσαν να δουλεύουν ρεπερτόριο πιάνου, για τέσσερα χέρια και για δύο πιάνα.

Η αληθινή διασημότητα, έφτασε όταν το 1980 ηχογράφησαν την «Γαλάζια Ραψωδία» του Gershwin, για δύο πιάνα και πούλησαν πάνω από μισό εκατομμύριο αντίτυπα! Το ρεπερτόριο της μουσικής τους, εκτείνεται από την μπαρόκ, κλασική, τζαζ, ραγκταίμ, φλαμένκο, μίνιμαλ μέχρι και την ποπ ή και πειραματική ροκ. Το 2005 έπαιξαν παρουσία 33.000 ακροατών, στην εορταστική συναυλία Waldbuhne,  με την Φιλαρμονική του Βερολίνου και μαέστρο τον Sir Simon Rattle.

Δημιούργησαν επίσης, το δικό τους ίδρυμα το «Fondazione Katia e Marielle Labeque», με στόχο την ανάθεση νέων έργων για δύο πιάνα και την υποστήριξη πειραματικών ομάδων. Αλλά και το δικό τους στούντιο ηχογράφησης: «Studio KML», σε ένα αρχαίο σχολείο στη Ρώμη, ως σημείο συνάντησης των μουσικών του Ιδρύματός τους. To 2016 εντάχθηκαν στην Deutsche Grammophon label, για τη διανομή της δισκογραφικής τους εταιρίας KML Recordings.

Στην προσωπική τους ζωή, η Μαριέλ, είναι παντρεμένη με τον μαέστρο Semyon Bychkov και ο φίλος της Κάτιας, είναι ο David Chalmin συνθέτης, παραγωγός και τραγουδιστής του συγκροτήματος Triple Sun. Οι αδελφές Λαμπέκ ζουν από το 2005 σε ένα παλάτι στη Φλωρεντία, που ανήκε στην οικογένεια Borgia της Ρώμης.

Έγραψαν για τις Λαμπέκ:

«Είτε ο Μότσαρτ είτε ο Στραβίνσκι, η μουσική τους γραμμή ακούγεται πάντα σαν να υφαίνεται για πρώτη φορά αλλά η ψευδαίσθηση του αυτοσχεδιασμού είναι η ιδιοφυία των παραστάσεών τους. Σε όλες τις ηχογραφήσεις, υπάρχει μία παραπλανητική sprezzatura, που γεννιέται όταν πετάμε την προετοιμασία στους ανέμους και κρέμεται ο ένας στα αυτιά του άλλου» ανέφεραν οι Times.

Τα  έργα που θα ερμηνεύσουν

«Έξι αρχαίες επιγραφές για δύο πιάνα» (six epigraphes antiques),  του Claude Debussy. Κάθε μία από τις έξι μινιατούρες, παραπέμπουν σε μία φανταστική αρχαιότητα. Για να επικαλεσθεί τον Θεό του ανέμου Πάνα, ο συνθέτης ανοίγει τη μελωδία με ένα φλάουτο, που αποτελείτε μόνο από πέντε ήχους. Το φλάουτο θυμίζει την σύριγγα (panpipes), που οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν το όργανο του βοσκού. Ο Debussy χρησιμοποιεί μία μουσική γλώσσα, βασισμένοι σε παλαιούς τρόπους, επομένως το κομμάτι που θα ακούσουμε είναι τροπικό.

«Η Ιεροτελεστία της άνοιξης» (The Rite of spring), του Igor Stravinsky. Ο νεαρός και άγνωστος συνθέτης  έγραψε αυτό το έργο κατόπιν παραγγελίας του χορογράφου Ντιαγκίλεφ, να δημιουργήσει έργα για τα μπαλέτα της Ρωσίας. Στο έργο αυτό, θα δούμε να περνάνε μπροστά από τα μάτια μας, εικόνες της παγανιστικής Ρωσίας, το σενάριο απεικονίζει διάφορα πρωτόγονα τελετουργικά, που γιορτάζουν την έλευση της άνοιξης. Μία νεαρή κοπέλα επιλέγεται ως θύμα θυσίας και χορεύει με τον εαυτό της, μέχρι τελικής εξόντωσης και θανάτου της. Όταν έκανε την πρώτη εμφάνιση της, η «Ιεροτελεστίας της Άνοιξης» στο Θέατρο Champs Elysees, η μουσική και η χορογραφία προκάλεσε μεγάλη ταραχή κερδίζοντας ευρέως παγκόσμια αποδοχή. Η παρτιτούρα εμπεριέχει πολλά πειράματα σε τονικότητα, ρυθμό καθώς και διαφωνίες.

«Η Φαντασία για πιάνο σε τέσσερα χέρια σε Φα Ελάσσονα», του Franz Schubert. Το έργο είναι αφιερωμένο στην Caroline Esterhazy, με την οποία ο Σούμπερτ ήταν ερωτευμένος χωρίς ανταπόκριση. Το 1928 ο Σούμπερτ πέθανε, μετά το θάνατό του φίλοι και συγγενείς, ανέλαβαν να δημοσιεύσουν μια σειρά των έργων του. Η Φαντασία εκδόθηκε από τον Anton Diabelli και το χειρόγραφο της, βρίσκεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας. Ο μουσικολόγος Christopher Gibbs περιγράφει το έργο ως «όχι μόνο από τις μεγαλύτερες ,αλλά και από τις πιο πρωτότυπες συνθέσεις του, για ντουέτο πιάνου».

Ας απολαύσουμε τις σπινθηροβόλες και φινετσάτες αδελφές Λαμπέκ. Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 31 Μαρτλιου 2022 και ώρα 20.30 αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

Τιμές Εισιτηρίων: κανονικό (16€-26€-34€-42€,52€,60€), φοιτητές και νέοι έως 25 ετών, ΑΜΕΑ, άνεργοι (11 €). Πακέτο εισιτηρίο για το Φεστιβάλ της Άνοιξης από 3 εκδηλώσεις και πάνω: -25%. Πληροφορίες σχετικά με τη συναλία στο megaron.gr