Υπεγράφη και στάλθηκε στα ΑΕΙ μαζί με εγκύκλιο με διευκρινιστικές οδηγίες η Υπουργική Απόφαση για τη διαγραφή φοιτητών.
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, δήλωσε ότι πρόκειται για μια «καθαρή δέσμευση για το αύριο των πανεπιστημίων», τονίζοντας πως στόχος είναι ιδρύματα με σταθερούς κανόνες, αξιόπιστα πτυχία και στήριξη σε όσους προσπαθούν πραγματικά. «Δεν αφήνουμε κανέναν πίσω», ανέφερε, επισημαίνοντας ότι η ρύθμιση βάζει τέλος σε στρεβλώσεις και δίνει προοπτική σε φοιτητές και πανεπιστήμια, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες και ανοίγοντας τον δρόμο για εκπαιδευτικά ιδρύματα που εμπνέουν εμπιστοσύνη.
Ειδικότερα, με την υπογραφή της Υπουργικής Απόφασης καθορίζεται μία σειρά από διαδικασίες:
- Ο καθορισμός της ανώτατης διάρκειας φοίτησης για φοιτητές που εγγράφονται από το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εξής, καθώς και για όσους είχαν εισαχθεί σε προγενέστερα έτη.
- Ο τρόπος υπολογισμού της ανώτατης διάρκειας σε ακαδημαϊκά έτη και τις συνέπειες υπέρβασής της.
- Η διαδικασία άσκησης του δικαιώματος παράτασης φοίτησης υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, με δυνατότητα επιπλέον δύο ή τριών ακαδημαϊκών εξαμήνων, ανάλογα με την περίπτωση.
- Η δυνατότητα έκτακτης εμβόλιμης εξεταστικής για φοιτητές που έχουν έως και δύο μαθήματα για την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
- Η διαδικασία διαγραφής και τη δυνατότητα άσκησης αίτησης θεραπείας.
- Οι εξαιρέσεις από τον κανόνα της ανώτατης διάρκειας, για φοιτητές με πιστοποιημένη αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 50%.
- Τα αρμόδια όργανα ελέγχου και εποπτείας για την ορθή εφαρμογή της απόφασης.
- Καθορισμός ανώτατης διάρκειας φοίτησης
Όπως είναι ήδη γνωστό, η ανώτατη διάρκεια φοίτησης, πλέον, έχει καθοριστεί στα έξι χρόνια για τις τετραετείς σχολές και στα οκτώ για τις πενταετείς και ισχύει για τους φοιτητές που έχουν εισαχθεί στα ΑΕΙ από το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εξής.
Για παράδειγμα, ένας φοιτητής που εισήχθη σε τετραετές πρόγραμμα σπουδών το ακαδημαϊκό έτος 2023-24, υποχρεούται να ολοκληρώσει τις σπουδές του μέχρι και την επαναληπτική εξεταστική του ακαδημαϊκού έτους 2028-29, ενώ ένας φοιτητής που εισήχθη σε πενταετές πρόγραμμα σπουδών το ακαδημαϊκό έτος 2023-24, υποχρεούται να ολοκληρώσει τις σπουδές του μέχρι και την επαναληπτική εξεταστική του ακαδημαϊκού έτους 2030-31.
Τι ισχύει για τους φοιτητές που είχαν εγγραφεί πριν τη δημοσίευσή του (17/2/2021)
Η εγκύκλιος που εκδόθηκε σε συνέχεια του ν. 4777/2021 ρυθμίζει την ανώτατη διάρκεια φοίτησης στα ΑΕΙ για φοιτητές που είχαν εγγραφεί πριν τη δημοσίευσή του (17/2/2021). Συγκεκριμένα, διακρίνονται δύο κατηγορίες:
α) Όσοι φοιτητές δεν είχαν υπερβεί την ελάχιστη διάρκεια σπουδών στις 17/2/2021, η ανώτατη διάρκεια υπολογίζεται από το ακαδ. έτος 2021-22. Έτσι, π.χ. φοιτητής τετραετούς προγράμματος με είσοδο από το 2017-18 έως 2020-21 μπορεί να ολοκληρώσει έως την εξεταστική 2026-27, ενώ φοιτητής πενταετούς προγράμματος με είσοδο από το 2016-17 έως 2020-21 έως το 2028-29.
β) Όσοι είχαν ήδη υπερβεί την ελάχιστη διάρκεια μέχρι 17/2/2021, διαθέτουν από το 2021-22 επιπλέον χρόνο ίσο με την ελάχιστη διάρκεια του προγράμματος χωρίς προσαύξηση. Δηλαδή, σε τετραετές πρόγραμμα η προθεσμία είναι έως το 2024-25, ενώ σε πενταετές έως το 2025-26.
Ωστόσο, προβλέπεται δυνατότητα παράτασης φοίτησης για σοβαρούς λόγους υγείας που αφορούν τον ίδιο τον φοιτητή ή συγγενείς πρώτου βαθμού. Παράταση χορηγείται επίσης σε φοιτητές που είχαν συμμετοχή σε δύο εξεταστικές (μία επιτυχής) μέσα στα τελευταία τέσσερα εξάμηνα. Η διάρκεια της παράτασης είναι από 2 έως 3 εξάμηνα, με τρία εξάμηνα ειδικά όταν εκκρεμεί πρακτική άσκηση ή πτυχιακή εργασία. Για όσους έχουν ολοκληρώσει όλα τα μαθήματα αλλά απομένει μόνο πτυχιακή/πρακτική, δίνονται τρία εξάμηνα.
Αν μετά την παράταση απομένουν έως δύο μαθήματα, μπορεί να εγκριθεί έκτακτη εμβόλιμη εξεταστική ώστε να αποφευχθεί η διαγραφή. Όμως, φοιτητές που δεν συμμετείχαν σε δύο εξεταστικές τα τελευταία τέσσερα εξάμηνα δεν δικαιούνται παράταση και διαγράφονται αυτοδίκαια.
Τέλος, εξαιρούνται πλήρως από την ανώτατη διάρκεια φοίτησης όσοι έχουν πιστοποιημένη αναπηρία ≥50%, με σχετική γνωμάτευση από ΚΕΠΑ ή στρατιωτικές/αστυνομικές υγειονομικές επιτροπές.
Η ρύθμιση επιχειρεί να εξισορροπήσει την ανάγκη οριοθέτησης της διάρκειας σπουδών με κοινωνικές εξαιρέσεις και ειδικές προβλέψεις για ευάλωτες ομάδες.