Μόλις την περασμένη εβδομάδα ο πλανήτης γιόρτασε την 51η επέτειο της Ημέρας της Γης, όπου πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης για την προστασία του περιβάλλοντος και την προώθηση της αειφορίας σε όλο τον πλανήτη.
Η απόσταση που πρέπει να διανύσουμε από την σημερινή κατάσταση μέχρι μια κοινωνία υψηλής περιβαλλοντικής ευθύνης είναι ακόμη μεγάλη. Ωστόσο, στα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, καταγράφεται η ολοένα και μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση του κόσμου σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες και το γεγονός πως όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται την ευθύνη τους απέναντι στο περιβάλλον. Κάθε επιχείρηση που έχει ως στόχο την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη έχει εντάξει πλέον στην ατζέντα της περιβαλλοντικές δράσεις και στρατηγικές που προάγουν την βιωσιμότητα της.
Όλα δείχνουν πως στον δρόμο για την αειφόρο ανάπτυξη οι επιχειρήσεις και ακόμη περισσότερο, ο τομέας των ακινήτων, που είναι υπεύθυνος για το 40% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, θα διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Το real estate καλείται να ενσωματώσει στα νέα project την έννοια της «πράσινης οικονομίας», μιας και συνεχώς οι επενδυτές στρέφουν την προσοχή τους σε τέτοια κτίρια. Τα περισσότερα νέα ακίνητα κατασκευάζονται προκειμένου να είναι φιλικά προς το περιβάλλον και τα ήδη υπάρχοντα αναβαθμίζονται στα νέα «έξυπνα» κτίρια που συνάδουν στις απαιτήσεις των καιρών.
Τα «έξυπνα» κτίρια έχουν στόχο, πέρα από την προστασία του περιβάλλοντος, την αναβάθμιση των χώρων εργασίας και διαβίωσης μέσω βελτιώσεων στον εξοπλισμό θέρμανσης, εξαερισμού και κλιματισμού, χρήσης φωτισμού (LED) και άλλων αναβαθμίσεων που αφορούν την ενεργειακή τους απόδοση. Ο «πράσινος σχεδιασμός» εστιάζει στην μείωση του λειτουργικού κόστους και ταυτόχρονα στην εξοικονόμηση ενέργειας. Συνεπώς, οι επενδύσεις σε ακίνητα φιλικά προς το περιβάλλον μπορεί σε αρχικό στάδιο φαινομενικά να κοστίζουν, γιατί απαιτούν μελέτες, αλλά μεσοπρόθεσμα έχουν υψηλή απόδοση.
Κάθε κρίση στη παγκόσμια ιστορία αποτελεί ευκαιρία για να επανεξετάσουμε και να ξανασκεφτούμε ορισμένα δεδομένα. Η ισπανική γρίπη υπήρξε η αφορμή για τον επανασχεδιασμό των μπάνιων στην σημερινή μορφή που τα γνωρίζουμε όλοι. Η πρόσφατη οικονομική κρίση οδήγησε σε αυστηροποίηση των κριτηρίων του στεγαστικού δανεισμού και τον κόσμο να στρέφεται σε διαφορετικές επιλογές απ’ ότι στο παρελθόν. Η πανδημική κρίση που διανύουμε έθεσε ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε τον χώρο και εάν ικανοποιεί πλήρως τις ανάγκες μας, οδηγώντας έτσι τις εξελίξεις προς το ακίνητο του μέλλοντος, στο οποίο θα πρέπει να αισθανόμαστε άνετα να ζούμε, παραγωγικοί να εργαζόμαστε και πάνω από όλα υγιείς. Οι προτεραιότητες που θέτουν από εδώ και πέρα οι αγοραστές και οι επενδυτές είναι η υψηλή ποιότητα ζωής ενοίκων και εργαζομένων. Όλο και περισσότεροι επιθυμούν να εργάζονται σε εταιρείες που προάγουν την κουλτούρα κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευθύνης και προσφέρουν έναν πιο παραγωγικό και πιο όμορφο χώρο εργασίας.
Η κτηματαγορά και ειδικότερα η ελληνική κτηματαγορά μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην νέα κατάσταση όπως αυτή διαμορφώνεται, αφού πρόκειται για μια αγορά με ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Πλεονεκτήματα που σε συνδυασμό με το θετικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί από την διαχείριση της πανδημίας, το μεσογειακό κλίμα και την φιλο-επιχειρηματική πολιτική της κυβέρνησης τοποθετούν την ελληνική κτηματαγορά ως μια από τις κορυφαίες επενδυτικές επιλογές.
Το ελληνικό real estate δείχνει να εναρμονίζεται στην νέα εποχή και να είναι έτοιμο να προσφέρει αξιόλογα portfolios παραθαλάσσιων κατοικιών, οικοπέδων, ξενοδοχείων, επενδυτικών ακινήτων, σοβαρές προτάσεις έργων υψηλών προδιαγραφών τόσο εμπορικού όσο και τουριστικού ενδιαφέροντος και να υποστηρίζει την υλοποίηση προτάσεων ανάπτυξης γης και ακινήτων, αναχαιτίζοντας παράλληλα τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.